Varför ska man träna kondition?

Writen By: Tobias Rangbo 2015-05-17 16:41:51 Published In: Styrketräning
Om du vill börja med någon idrott som främst bygger på kondition har du säkert flera mål med din träning. Du vill förmodligen förbättra eller åtminstone upprätthålla ett gott hälsotillstånd genom att ge såväl muskler som hjärta och lungor ordentlig träning. Du har säkert också målet att hålla en vikt du trivs med.
Att du dessutom mår bra rent mentalt av konditionsträningen är antagligen ingen nackdel heller. En starkare och mer atletisk kropp får du på köpet. Konditionsträning är utmärkt för hälsan, förutsatt att träningen utförs regelbundet och att du lägger in ordentligt med vila mellan passen. Tränar du konditionsträning på en allt för hög intensitet under en längre tidsperiod kan du istället för att få en starkare, friskare och mer attraktiv kropp snarare drabbas av hälsoproblem och skador. Det är viktigt att du lyssnar på kroppen. Om du till exempel har ihållande smärta i någon muskel eller led har du förmodligen tränat för hårt och behöver vila. Om du vill börja träna kondition främst i syfte att gå ner i vikt har du har säkert ett mycket specifikt förhållningssätt till träningen. Du vill antagligen att varje träningspass ska ge en effekt på din viktnedgång. Samtidigt försöker du säkert göra dig själv mer attraktiv på andra sätt. Du kanske gör en tandblekning för att få vackrare tänder. Du kanske börjar träna styrketräning för att forma kroppen och stärka mag- och bålmuskulaturen. Oavsett vilka mål du har så kan vi rekommendera att du tar ett steg i taget och att du börjar med bebissteg. Du kan inte förändras i grunden på bara en vecka. Du får inte bättre kondition och blir starkare i kroppen i en handvändning. Det är en process som tar tid.
Published In Styrketräning

Leave a comment